•• ••

check

Waarom echte verhalen winnen in het AI-tijdperk

Slow. Menselijk. Authentiek. Kwetsbaar. Imperfect. Experimenteel. Verrassend. En vooral: consistent.
Dat zijn de woorden die zijn blijven hangen na mijn bezoek aan de Content Conference van Frankwatching. Mooie woorden, uitgesproken door verschillende experts. Woorden die moed vragen. Want in een tijd waarin AI de contentproductie versnelt, is juist vertragen en investeren in echte, authentieke content een kracht.

AI onderstreept creativiteit

Communicatieprofessionals en contentspecialisten hebben misschien wel de belangrijkste taak van dit moment: duiding geven. Niet alleen aan trends als AI, maar vooral aan het onderscheid tussen snelle, zielloze content en de échte verhalen.

AI maakt dingen makkelijker, maar niet altijd beter. Het helpt je pas echt als jij de juiste woorden kiest in je prompts. Met creativiteit als sleutel. Want zielloze en inwisselbare content? Daar hebben we al genoeg van.

Verbinding is de nieuwe schaarste

Cor Hospes verwoordde het treffend: “Verbinding en onderscheid is de nieuwe schaarste.”
Juist nu draait het om het bouwen van een loyaal publiek, net zoals popbands dat doen. Zij bouwen hun fanbase traag maar gestaag op, investeren in hun eigen kanalen en worden daardoor onafhankelijk van algoritmes. Dáár zit de toekomst van content.

Laat algoritmes je niet meer leiden. Leid zélf. Niet iedereen liket je bericht op je LinkedIn bedrijfspagina, maar velen zien het wel. De zogenoemde silent community. Het is de kunst om juist die stille volgers te gaan betrekken, zegt LinkedIn expert Guy Strijbosch.

You can copy a product. You can’t copy a community.

Merken en organisaties die verder kijken dan hun product of dienst, en hun publiek écht serieus nemen, bouwen iets wat niet te kopiëren is: een community. Een verhaal waar mensen zich aan willen verbinden. Met liefde voor je product of dienst én een obsessie voor kwaliteit en je klant kom je het verste.

Social listening en fan truths

Voor wie verder is in het bouwen van een community, kunnen social listening en het ontdekken van fan truths echte gamechangers zijn. Een mooi voorbeeld kwam van McDonald’s. Zij lieten zien hoe ze door slim gebruik van social media niet alleen trends signaleren, maar zelfs nieuwe producten ontwikkelen.

Nederland telt 18 miljoen ‘strategen’. Door goed te luisteren naar de Nederlandse cultuur, conversaties en reacties onder posts, krijgt McDonald’s haarscherpe inzichten. Zo ver kun je dus komen als je écht durft te luisteren naar je klant. Door het omarmen van een outside-in-benadering ontstaat waarde, betrokkenheid én uiteindelijk omzet. Want daar draait het uiteindelijk om.

Op zoek naar je eigen stem in het AI-geweld?

Ik help bedrijven en merken om hun eigen stem te vinden en te houden. Authentiek, onderscheidend en met liefde voor taal. Wil je sparren of samenwerken? Neem gerust contact met me op.

Naar het overzicht

Krijg meer winst en klanten

 

Gebruik jouw unieke verhaal in teksten die raken

 

Overtuigend

Heldere webteksten die jouw duurzaamheidsbeleid overtuigend communiceren. Zodat jouw klanten niet alleen begrijpen waar jouw bedrijf voor staat, maar dit ook echt gaan voelen door de juiste woorden die exact jouw visie en missie weergeven. Niet afgekeken van anderen, maar een eigen uniek verhaal.

 

Strategisch

Jouw unieke verhaal wekt vertrouwen. Klanten zien jou als expert in de markt. Ze begrijpen jouw waarde beter, kiezen sneller voor jou en betalen de prijs die daarbij hoort. Social media is niet langer een ‘moetje’ maar is onderdeel van je strategie. Omdat je merkt dat zichtbaar en vindbaar zijn vruchten afwerpt.

Zichtbaar

Je bouwt een voorkeurspositie op in de gedachten van jouw klant. Door jouw consistente aanwezigheid op social media trek je niet alleen nieuwe klanten aan. Ook talentvolle medewerkers verbinden zich maar al te graag aan een bedrijf met een eigen en uniek verhaal. Jouw bedrijf groeit duurzaam. Met klanten en medewerkers die echt bij je passen. Meer winst ligt voor het oprapen.

  • Home
  • Blog
  • Waarom echte verhalen winnen in het AI-tijdperk